Έρχεται στους ΟΤΑ η πλατφόρμα ραντεβού «myDimos.Live.gov.gr», ενώ στη Δημόσια Διοίκηση προωθείται, επιτέλους, η αποτελεσματικότερη και πιο φιλική εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων…
• Πολλές είναι οι παθογένειες σήμερα στη Δημόσια Διοίκηση της χώρας μας, μεγαλύτερη όμως από τη γραφειοκρατία δεν υπάρχει. Αυτή είναι η «μάστιγα» που ταλαιπωρεί διαχρονικά τους πάντες, πολίτες, επιχειρήσεις και τους ίδιους τους υπαλλήλους.
Σύντομα όμως θα τεθούν σε εφαρμογή μεγάλες αλλαγές τόσο σε επίπεδο Δήμων όσο και στον Δημόσιο τομέα γενικότερα, μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού του Κράτους που προχωράει με γοργά βήματα. Στο πλαίσιο αυτό, οι δημότες θα μπορούν πλέον, χάρη στην ολοκαίνουρια πλατφόρμα «myDimos.Live.gov.gr», να συναλλάσσονται με υπηρεσίες των ΟΤΑ ακόμα και εξ αποστάσεως, χωρίς να χάνουν χρόνο σε ουρές, αναμονή και… διαπληκτισμούς! Πλην αυτού, έρχεται και μία γενικότερη «επανάσταση» στη Δημόσια Διοίκηση με εκσυγχρονισμό των διαδικασιών εξυπηρέτησης του πολίτη, αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών και καλύτερη οργάνωση των διαδικασιών.
Γι’ αυτό τον τελευταίο και άκρως φιλόδοξο στόχο συγκροτείται ήδη ειδική επιτροπή με πρωτοβουλία των υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Πολίτες και υπάλληλοι
Ολόκληρο… Γολγοθά αναγκάζονται να ανέβουν συχνά πολίτες ή εκπρόσωποι επιχειρήσεων για να εξυπηρετηθούν σε έναν Δήμο ή δημόσια υπηρεσία, καθώς έρχονται αντιμέτωποι με απίστευτη γραφειοκρατία ακόμα και για απλά αιτήματά τους.
Η παθογένεια αυτή είναι διαχρονική και η ταλαιπωρία μεγάλη. Γι’ αυτό όποιο βήμα γίνεται προς τη βελτίωση της κατάστασης είναι καλοδεχούμενο, αν και στην αρχή δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι πολίτες θα τα αντιμετωπίσουν με σκεπτικισμό, αφού είναι… εθισμένοι στην προσωπική επαφή με τον υπάλληλο, η οποία όμως δεν είναι πάντα αποτελεσματική. Όσο για τους δημοσίους υπαλλήλους, δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζουν την απλοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών ως απώλεια αντικειμένου εργασίας και να αναπτύσσουν ανασφάλεια για την ίδια τη δουλειά τους. Ρόλο θα έχουν και σε μία πιο ψηφιακή Δημόσια Διοίκηση!
Συναλλαγή από μακριά!
Ξεκινώντας από το «μέτωπο» των Δήμων, ποιος θα μπορούσε να φανταστεί πριν λίγα μόλις χρόνια ότι θα φτάναμε σήμερα στο σημείο πολίτες και επιχειρήσεις να μπορούν να διεκπεραιώνουν διοικητικές υποθέσεις και συναλλαγές, πλην της φυσικής παρουσίας ή της τηλεφωνικής επικοινωνίας και μέσω τηλεδιάσκεψης. Χωρίς δηλαδή να χρειαστεί καν να επισκεφθούν τη δημοτική υπηρεσία που επιθυμούν να τους εξυπηρετήσει στα γραφεία της, γλιτώνοντας έτσι ουρές, αναμονή και συχνά αντιδικίες με τους υπαλλήλους σαν αυτές τις οποίες λίγο, πολύ γνωρίζουμε όλοι.
Η εξυπηρέτηση θα γίνεται μέσω της ειδικής σύγχρονης πλατφόρμας δημιουργίας ραντεβού με τίτλο «myDimos.Live.gov.gr», σύμφωνα με όσα προβλέπει Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Το «myDimos.Live»
Η ΚΥΑ προβλέπει πως οι Δήμοι θα παρέχουν τις υπηρεσίες που υπάγονται στις αρμοδιότητές τους, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, μέσω της νέας πλατφόρμας. Συγκεκριμένα, ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί μέσω του «myDimos.Live.gov.gr» να αιτείται ραντεβού με την υπηρεσία του Δήμου που επιθυμεί για τη διεκπεραίωση των υποθέσεών του.
Η πλατφόρμα παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας ραντεβού για εξυπηρέτηση με φυσική παρουσία σε δημοτικό κατάστημα, με τηλεφωνική επικοινωνία από τον Δήμο μόνο για διοικητική ενημέρωση και, το σημαντικότερο, εξ αποστάσεως, με τηλεδιάσκεψη.
Αλλάζει η Δημ. Διοίκηση
Στο μεταξύ, σύντομα αναμένεται να θεσμοθετηθεί στη Δημόσια Διοίκηση ένα πιο απλό και λειτουργικό σύστημα διεκπεραίωσης διοικητικών διαδικασιών, μέσω του οποίου οι πολίτες και οι επιχειρήσεις θα εξυπηρετούνται γρήγορα και άνετα, χωρίς να ταλαιπωρούνται από τη γραφειοκρατία που διέπει σήμερα το όλο σύστημα. Αυτό θα γίνει μέσω της αναμόρφωσης και επικαιροποίησης του νομοθετικού πλαισίου για την Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών στην οποία προχωρούν από κοινού τα υπουργεία Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στόχος είναι, όπως αναφέρεται σε χθεσινή ανακοίνωση, «η βελτίωση της λειτουργίας των συλλογικών οργάνων της Διοίκησης, καθώς και η αντιμετώπιση ουσιαστικών ζητημάτων ποιότητας των δημόσιων υπηρεσιών, αδυναμίες και παθογένειες του παρελθόντος, θέματα οργάνωσης των διοικητικών διαδικασιών, αλλά και επικοινωνίας και πληροφόρησης των πολιτών».
Ένας νέος κώδικας
Τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας αναλαμβάνει ειδική επιτροπή που συγκροτείται υπό τον συντονισμό των Γεν. Γραμματέων Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης των Διαδικασιών.
Στόχος είναι, όπως τονίζεται, ο αναμορφωμένος Κώδικας να ανταποκρίνεται στις μεταβολές που έχουν επέλθει στις διαδικασίες της Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και στις συνεχώς εξελισσόμενες ανάγκες της. Ο νέος νόμος – πλαίσιο θα επαναρυθμίζει τις διοικητικές διαδικασίες με βάση νέα εργαλεία που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί, όπως το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών και το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας, λαμβάνοντας υπόψη τις τελευταίες εξελίξεις για τη μετάβαση του κράτους στην ψηφιακή εποχή.
Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, η επιτροπή θα απαρτίζεται από υψηλόβαθμα στελέχη των δύο συναρμόδιων υπουργείων με εμπειρία σε θέματα διοικητικών διαδικασιών του Δημοσίου Τομέα και το έργο τους θα υποστηρίζεται και από ειδική ομάδα εμπειρογνωμόνων, στην οποία θα μετέχουν καθηγητές Πανεπιστημίου, αλλά και στελέχη της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Αναμένεται δε να ολοκληρώσει το έργο της μέχρι τα τέλη Ιουλίου.