Αλλά υπάρχουν και σενάρια που αφήνουν εκτός τον ΣΥΡΙΖΑ…
Πώς θα κατανεμηθούν ανά την Ελλάδα οι βουλευτικές έδρες στις εκλογές της Κυριακής; Ο μηχανισμός που προβλέπεται από τον ισχύοντα εκλογικό νόμο (από την περίοδο που ήταν υπουργός Εσωτερικών επί ΠΑΣΟΚ, το 2004, ο Κ. Σκανδαλίδης) είναι περίπλοκος και σε μεγάλο βαθμό άδικος. Αν και οι 250 έδρες μοιράζονται αναλογικά στα κόμματα που πιάνουν το 3% και μπαίνουν στη Βουλή, η ανάγκη να δοθούν οι υπόλοιπες 50 ως μπόνους στον νικητή προκαλεί ανισορροπίες και στρεβλώσεις. Το αποτέλεσμα είναι σε πολλούς -και μεγάλους- νομούς να μένουν δίχως κοινοβουλευτική εκπροσώπηση κόμματα, έστω και αν έχουν λάβει υψηλό ποσοστό, ενώ, αντιθέτως, το πρώτο κόμμα «σαρώνει» τις βουλευτικές έδρες. Καθώς, μάλιστα, σε αυτές τις εκλογές θα ισχύσει για πρώτη φορά η νέα απογραφή, οι αυξομειώσεις εδρών σε αρκετές περιφέρειες κάνουν τις καραμπόλες ακόμη πιο ενδιαφέρουσες και απρόβλεπτες.
Σε πανελλαδικό επίπεδο η κατανομή των εδρών γίνεται με τη χρήση μιας σχετικά εύκολης εξίσωσης. Αρχικά πολλαπλασιάζουμε το ποσοστό του κόμματος με το 250 και στη συνέχεια διαιρούμε το γινόμενο με το συνολικό ποσοστό των εντός Βουλής κομμάτων. Το αποτέλεσμα στρογυλλοποιημένο δίνει τον αριθμό των εδρών που δικαιούται σε όλη τη χώρα το συγκεκριμένο κόμμα. Αν, επί παραδείγματι, το ποσοστό του είναι 10% και τα κόμματα που θα μπουν στη Βουλή αθροίζουν 95%, θα πάρει 26 έδρες. Το πανελλαδικά πρώτο κόμμα λαμβάνει και τις άλλες 50 έδρες ως μπόνους για να μπορέσει να σχηματίσει κυβέρνηση. Με αναλογικό τρόπο μοιράζονται οι 12 έδρες Επικρατείας.
Ποσοστά
Οι έδρες αρχίζουν να διανέμονται από το μικρότερο προς το μεγαλύτερο κόμμα. Και όταν η κατανομή γίνεται με βάση τα υπόλοιπα, δεν υπολογίζονται τα κατά τόπους υψηλότερα ποσοστά, αλλά ο μεγαλύτερος αριθμός ψήφων σε απόλυτους αριθμούς. Αυτό εξηγεί και γιατί τα μικρά κόμματα εκλέγουν τους περισσότερους από τους βουλευτές τους στις μεγάλες εκλογικές περιφέρειες, εκεί δηλαδή όπου κατοικεί το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού.
Στην αρχή εκλέγονται οι βουλευτές των μονοεδρικών με πλειοψηφικό τρόπο. Οποιο κόμμα έρθει πρώτο παίρνει την έδρα. Οι επτά μονοεδρικές περιφέρειες είναι: Γρεβενών, Ευρυτανίας, Ζακύνθου, Κεφαλληνίας, Λευκάδας, Σάμου και Φωκίδας.
Στις διεδρικές παίρνουν από μία έδρα τα δύο πρώτα κόμματα (λογικά ο ΣΥΡΙΖΑ και η Ν.Δ.) σε τοπικό επίπεδο. Οι περιφέρειες αυτές είναι επίσης επτά: Θεσπρωτίας, Πρέβεζας, Φλώρινας, Καστοριάς, Λασιθίου, Ρεθύμνου και Χίου.
Στις τριεδρικές η κατανομή γίνεται ουσιαστικά με αναλογικό τρόπο. Τις έδρες μοιράζονται τα τρία πρώτα κόμματα εντός του νομού. Σε πολύ ακραίες περιπτώσεις (που δεν έχουν προκύψει έως σήμερα) μπορεί να χάσει την έδρα το τρίτο κόμμα για λόγους εξομάλυνσης σε πανελλαδικό επίπεδο. Στις εκλογές του 2012 σε όλες τις τριεδρικές την τρίτη έδρα είχε πάρει το ΠΑΣΟΚ, κάτι που (τουλάχιστον δημοσκοπικά) δεν προκύπτει εύκολα αυτήν τη φορά. Αντίθετα, Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ -έστω και με αλλαγή σειράς- ανεμένεται να πάρουν πάλι από μία έδρα. Τριεδρικές πλέον είναι οι περιφέρειες Αρκαδίας, Αργολίδας, Λακωνίας, Αρτας, Δράμας, Κιλκίς, Ξάνθης, Ροδόπης, Χαλκιδικής, Κέρκυρας και Λέσβου.
Σοβαρές επιπτώσεις της κατάτμησης της Β’ Αθηνών στην κατανομή των εδρών και για τις τριεδρικές
Το «σπάσιμο» της εκλογικής περιφέρειας της Β’ Αθηνών, που αποφασίστηκε από τη Βουλή, θα προκαλέσει αλυσιδωτές επιπτώσεις, στον τρόπο διεξαγωγής της εκλογικής διαδικασίας, όχι μόνο στην Αττική, αλλά και στην Αχαΐα, η οποία «κερδίζει» μια έδρα από την κατάτμηση. Αν η επόμενη Βουλή είναι πεντακομματική τότε στην Χαλκιδική το πρώτο κόμμα θα πάρει δυο έδρες και μια έδρα το δεύτερο Κόμμα. Αν η Βουλή είναι εξακομματική ή επτακομματική τότε στην Χαλκιδική θα πάρει το πρώτο Κόμμα στο νομό θα λάβει 1 έδρα, το δεύτερο 1 έδρα και το τρίτο 1 έδρα ανεξαρτήτως σειράς πανελλαδικά. Τέλος αν η Βουλή είναι οκτακομματική τότε το πρώτο κόμμα μπορεί να πάρει δυο έδρες και το τρίτο μια έδρα με το δεύτερο να χάνει την έδρα.