«Κατακρεουργημένη» είναι η αγορά της Κατερίνης εν μέσω χειμερινών εκπτώσεων, όπου η έντονη κίνηση και η σωρεία πελατών που σημειωνόταν τα προηγούμενα χρόνια μοιάζει μακρινό όνειρο στον δεύτερο χρόνο από το ξέσπασμα της πανδημίας.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΕΛΙΝΑ ΤΟΥΚΟΥΣΜΠΑΛΊΔΟΥ
Το σοκ που προκάλεσε στο λιανεμπόριο το μπαράζ lockdown, τα έξοδα αλλά και οι ανατιμήσεις και οι αυξήσεις των τιμών στα βασικά αγαθά που στένεψαν τα περιθώρια των καταναλωτών, οδήγησε την τοπική αγορά της Κατερίνης σε αδιέξοδο και τους καταστηματάρχες όλο και πιο κοντά στα λουκέτα.
«Οι ανατιμήσεις ροκανίζουν τα χρήματα που θα έβγαιναν στην αγορά»
«Δυστυχώς φέτος η πτώση ήταν αρκετά μεγαλύτερη απ’ ό,τι περιμέναμε. Ξέραμε πως είναι δύσκολος ο χειμώνας αλλά, δεν κινήθηκε η αγορά όπως θα θέλαμε. Όπως δεν πήγαν καλά η περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, έτσι και τώρα οι εκπτώσεις δεν δούλεψαν. Και με όλα αυτά που συμβαίνουν λογικό είναι να μη δουλέψει η αγορά καλά, όταν το οικογενειακό εισόδημα συνεχώς μειώνεται με τις ανατιμήσεις του ρεύματος, του πετρελαίου κ.λπ. Όλα αυτά ροκανίζουν τα χρήματα που θα έβγαιναν στην αγορά», δηλώνει ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Πιερίας, κ. Κώστας Ρέχας, ο οποίος έκανε λόγο στο ThessToday.gr για καθημερινό αγώνα των επιχειρηματιών να ζήσουν τις οικογένειές τους.
«Οι πληγές που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια από την πανδημία είναι πολύ μεγάλες»
«Αυτή τη στιγμή υπάρχουν καταστήματα που είναι σε φάση αναμονής. Κάποια καταστήματα είναι ένα βήμα πριν την έξοδο αλλά και οι συνάδελφοι έμποροι που έχουν καταστήματα τα τελευταία 10-20 χρόνια δεν έχουν άλλες επιλογές επιβίωσης. Είναι εγκλωβισμένοι σε μια κατάσταση, ενώ βλέπουμε ότι το μέλλον είναι πολύ αβέβαιο. Είναι αναγκασμένοι να πολεμήσουν μέχρι τελευταία στιγμή για να ζήσουν τις οικογένειές τους. Το λυπηρό είναι ότι θα δούμε λουκέτα γύρω στον Φεβρουάριο – Μάρτιο που τελειώνει η χειμερινή σεζόν και οι εκπτώσεις. Κάποιοι θα κάνουν μια τελευταία προσπάθεια και για το καλοκαίρι. Πρέπει να πάει πολύ καλά το καλοκαίρι όμως για να μπορέσουν να βουλώσουν κάποιες τρύπες. Αν δεν πάει καλά, θα δούμε το φθινόπωρο πολλά λουκέτα. Οι πληγές που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια από την πανδημία είναι πολύ μεγάλες και δε ξέρω αν θα μπορέσουν να κλείσουν», προσθέτει.
«Οι τουρίστες που έρχονται τα τελευταία χρόνια στην περιοχή μας δεν πηγαίνουν στην Κατερίνη για ψώνια»
Μολονότι μάλιστα η Πιερία είναι κατεξοχήν τουριστική περιοχή και η συρροή επισκεπτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό έδινε ζωή στην αγορά το καλοκαίρι τα προηγούμενα χρόνια, ο κ. Ρέχας υποστηρίζει πως η εικόνα έχει αλλάξει ολωσδιόλου και οι τουρίστες δεν επισκέπτονται πλέον την αγορά της πόλης της Κατερίνης παρά προτιμούν να μένουν στο παραλιακό μέτωπο όπου κοντά βρίσκεται το ξενοδοχείο τους και τα τουριστικά καταστήματα. «Οι τουρίστες που έρχονται τα τελευταία χρόνια στην περιοχή μας δεν κατεβαίνουν στην πόλη. Υπάρχει έμμεσα χρηματοδότηση στο νομό και στην πόλη, γιατί έχουμε μόνο στα παράλια της πόλης 30.000 κρεβάτια, Παραλία, Ολυμπιακή Ακτή δηλαδή. Αυτά όλα γεμίζουν. Και είναι λογικό τα χρήματα που παίρνουν οι επιχειρηματίες του τουρισμού να είναι ένα εισόδημα που συντηρεί την πόλη τον χειμώνα».
Και προσθέτει: «Οι παραλίες είναι πλέον οργανωμένες με καταστήματα, εμπορικά και καταλαβαίνετε ότι τους απορροφούν εκεί. Δεν έχουμε μεγάλη επισκεψιμότητα στην πόλη. Μακάρι αυτό να αλλάξει και να γίνει όπως παλαιότερα που κατέβαιναν πάρα πολλοί στην αγορά. Γιατί η Κατερίνη έχει μια ευχάριστη αγορά μέσα σε πλέγμα πεζοδρόμων και έχει πολλά καταστήματα».
«Πιάστηκαν στον ύπνο» οι μικρές επιχειρήσεις που δεν είχαν eshops»
Ο ίδιος μάλιστα αναφέρθηκε και στα eshop που άνθησαν κατά την περίοδο των lockdown και τα οποία βέβαια δυσκόλεψαν τις μικρές επιχειρήσεις να ανταπεξέλθουν, καθώς πολλές δεν είχαν ηλεκτρονικό κατάστημα ή ακόμη και προσωπικό για να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες.
«Την τελευταία διετία με την πανδημία ενισχύθηκε πολύ το ηλεκτρονικό εμπόριο και ήταν επόμενο. Ο κόσμος κλείστηκε στα σπίτια με τα lockdown και έτσι έμαθε το ηλεκτρονικό εμπόριο και κόσμος που δεν ήταν εξοικειωμένος. Αυτό ήταν άλλο ένα μεγάλο πλήγμα στη μικρή επιχείρηση η οποία πιάστηκε στον ύπνο και δεν είχε οργανωμένα eshop. Δεν είχε δηλαδή τη δυνατότητα να πουλήσει στο διαδίκτυο, πλην ορισμένων εξαιρέσεων. Οι μεγάλες επιχειρήσεις που είχαν eshop για χρόνια ευνοήθηκαν από αυτό. Πήραν ένα μεγάλο μέρος του τζίρου. Αυτό ανάγκασε και τα μικρά καταστήματα να κάνουν eshop, βέβαια δεν είναι εύκολα τα πράγματα. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και τα eshop θέλουν αρκετή δουλειά. Θέλουν οργάνωση και στελέχωση».