Καταγράφοντας την συμπεριφορά του συνόλου των υποψηφίων Δημοτικών και Περιφερειακών συμβούλων στην Πέλλα, δεν είναι δύσκολο να καταλήξει κάποιος στο συμπέρασμα ότι το επίπεδο είναι πολύ χαμηλό…
Κύριοι παράγοντες είναι η τακτική που εφαρμόζουν οι πιο πολλοί κατά την προεκλογική τους καμπάνια που σίγουρα θυμίζει εποχές 60 με την περιβόητη Ελληνική ταινία ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ… Οι υποψήφιοι λοιπόν έχουν κατακλύσει το διαδίκτυο, είτε μέσω facebook είτε μέσω blogs αμφιβόλου ποιότητας και αναγνωρισίμοτητας, χωρίς προτάσεις για το μέλλον του τόπου. Αφήστε που οι πιο πολλοί είναι τελείως άσχετοι για την λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης.. Αυτό όμως που με ξεπερνά είναι τα tik tok που προσπαθούν να μιμηθούν Μητσοτάκη και Κασσελάκη από τα Λίτλ….
Το γέλιο που έχει πέσει σε αυτές τις εκλογές είναι αμέτρητο από υποψηφίους και τα μαργαριτάρια που έχουν ξεστομίσει. Προ ημερών ένας καλός φίλος πρώην αυτοδιοικητικός μου περιέγραψε μερικούς από τους υποψηφίους ως καραγκιόζιδες και τελείως άσχετους με το αντικείμενο.. Για να μην είμαστε όμως ισοπεδωτικοί υπάρχουν και οι φωτεινές εξαιρέσεις με υποψηφίους οι οποίοι ξέρουν, γνωρίζουν, κριτικάρουν και προτείνουν. Δυστυχώς όμως είναι μετρημένοι στα δάχτυλα το ενός χεριού σε ολόκληρη την Πέλλα…
Δυστυχώς ζούμε στην εποχή που οι υποψήφιοι νομίζουν ότι εκλογές κερδίζονται από τα λάικ, από τις κοινοποιήσεις και τα μπράβο!!! Ότι το διαδίκτυο μπορεί να εκλέξει κάποιον σύμβουλο ή Δήμαρχο χωρίς δαπάνες βεβαίως βεβαίως… Οι πιο πολλοί βέβαια ξεχνούν πως όλα τα μέσα του διαδικτύου είναι ιδιαιτέρως χρήσιμα μόνο σε συνδυασμό και με άλλες δράσεις καθώς από μόνο του σε καμιά περίπτωση δεν έχει την ικανότητα να εξασφαλίσει εκλογή… Και φυσικά το διαδίκτυο για να σε ανεβάσει πρέπει να δαπανήσεις χρήματα κυρίως για τα χορηγούμενα μηνύματα.
Την Κυριακή το βράδυ οι ποιο πολλοί υποψήφιοι σύμβουλοι θα κλαίνε καθώς εκτός από την χαμηλή συγκομιδή σταυρών οι πιο πολλοί θα έχουν γίνει ρεζίλι των σκυλιών… Όσο για τους πολίτες, αυτοί θα κλαίνε για 5 χρόνια καθώς θα εκλεγούν άνθρωποι με περιορισμένες νοηματικές διαδρομές. Η παγίδα των κοινωνικών δικτύων έχει στηθεί τέλεια καθώς όλοι νομίζουν ότι με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζονται. Οι πιο πολλές πλατφόρμες έχουν «φρενάρει» την ευρεία προβολή των αναρτήσεων κι ενώ εσύ πιστεύεις ότι σε βλέπουν οι πάντες, το κοινό σου έχει περιοριστεί δραματικά. Θέλουν βλέπετε το κατιτίς τους με τα χορηγούμενα για να ξεκολλήσουν. Και στο τέλος το φθηνό γίνεται ακριβό…
Επίσης, όσοι μετράνε τα likes, καλό θα ήταν κατ’ αρχήν να διαπιστώσουν αν εκείνοι που τα κάνουν ψηφίζουν στον ίδιο Δήμο, ενώ υπάρχουν και πάρα πολλοί που κάνουν like και εύχονται «καλή επιτυχία» στους πάντες!Και φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών -και μάλιστα αυτών που είναι πολιτικοποιημένοι και πάνε σίγουρα στις κάλπες- είτε δεν διαθέτει προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είτε -αν διαθέτει- μπαίνει ελάχιστα έως καθόλου.
Αναμφισβήτητα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν το νέο πεδίο, πέραν των παραδοσιακών μέσων, όπου η πολιτική βρήκε εδώ και μερικά χρόνια πρόσφορο έδαφος για τη διεξαγωγή του δημόσιου διαλόγου. Ειδικά τα τελευταία 15 χρόνια έχουν γίνει τεράστια βήματα για τη μετατόπιση του πολιτικού διαλόγου από τους παραδοσιακούς τρόπους, προς τα social media. Μπορούν όμως τα social media να «εκλέξουν» περιφερειακό σύμβουλο, δήμαρχο ή δημοτικό σύμβουλο;
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να παίξουν όντως ρόλο σε μια εκλογική αναμέτρηση αλλά ίσως όχι με τον τρόπο που οι περισσότεροι νομίζουν. Αδιαμφισβήτητα μπορούν να αποτελέσουν ένα εργαλείο προώθησης (προβολής) για τους υποψηφίους σε περίοδο εκλογών που μπορεί να τους βοηθήσει να κερδίσουν ψήφους. Θεωρώ πως δεν μπορούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από μόνα τους, να παίξουν τόσο καθοριστικό ρόλο σε οποιεσδήποτε εκλογές, τουλάχιστον όχι ακόμη, ώστε να υπερισχύσουν αυτής της κουλτούρας και να καθορίσουν απόλυτα την εκλογή κάποιου υποψηφίου.
Οποιοσδήποτε σας πει ότι μπορεί κάποιος να εκλεγεί μόνο μέσα από το διαδίκτυο σας λέει ψέματα. Ο υποψήφιος, όμως, που εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες της τεχνολογίας και τις συνδυάζει σωστά με άλλες παραδοσιακές μορφές εκστρατείας (εφημερίδες, ραδιόφωνα, προσωπικές επαφές) είναι σίγουρο ότι έχει σημαντικό πλεονέκτημα.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι εκλογές δεν γίνονται ούτε στο istagram ούτε στο facebook ούτε στο tik tok αλλά ολοκληρώνονται στην κάλπη την Κυριακή. Δυστυχώς για κάποιους δεν εκλέγεται αυτός που έχει τα περισσότερα λάικ αλλά αυτός που λαμβάνει τους περισσότερους σταυρούς. Ο μικρόκοσμος του διαδικτύου καλύπτει μόνο το 15 έως 25% του εκλογικού σώματος. Το υπόλοιπο μένει ακάλυπτο και ανέπαφο. Οπότε η απόλυτη αποτυχία τους είναι βέβαιη!!! Άυτοί που θα πάνε να ψηφίσουν, πρώτον είναι στα social media κι αν επηρεάζονται πραγματικά από αυτά; Δηλαδή η νέα γενιά, οι άνθρωποι κάτω των 30 χρόνων δεν πηγαίνουν να ψηφίσουν όσο οι πολίτες άνω των 50 χρόνων. Άρα πολλές φορές ίσως αξίζει πολύ περισσότερο το κλασσικό να πάω μια επίσκεψη στη λαϊκή αγορά ή σε ένα ΚΑΠΗ και να σφίξω χέρια από το να κάνω ένα post στα social media και να πάρω 400 ‘likeς’. Γιατί μπορεί να πάρω ‘likeς’ αλλά αυτά δεν σημαίνουν ψήφο. Γιατί πολύ πιθανόν αυτό το νεανικό κοινό να μην πάει να ψηφίσει την Κυριακή. Και το μόνο σίγουρο είναι ότι στην συντριπτική τους πλειοψηφία, αυτοί που διαβάζουν εφημερίδα θα ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Ποιο είναι πιο σημαντικό, ένα post στο διαδίκτυο που θα το δουν 10.000 άνθρωποι αλλά ψηφίζουν μόνο οι 2.000 ή ένα δημοσιεύμα σε μια εφημερίδα που μπορεί να το διαβάσουν 4.000 αναγνώστες εκ των οποίων ψηφίζουν σίγουρα οι 3.000; Κοντά στο νου λοιπόν και η γνώση…