Έδεσσα, 22 Απριλίου 2025 – Με βαθιά συγκίνηση και πνευματική αγαλλίαση, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ απευθύνει πατρικούς λόγους προς τον ευσεβή Κλήρο και τον ευλαβή Λαό της Ιεράς Μητροπόλεως, με αφορμή την κορυφαία εορτή της Ορθοδοξίας, την λαμπροφόρο Ανάσταση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Στο πασχαλινό του μήνυμα, ο Μητροπολίτης αναφέρεται στο ανυπέρβλητο γεγονός της Αναστάσεως, τονίζοντας πως σηματοδοτεί το τέλος της σκυθρωπότητας και την απαρχή μιας νέας ζωής, την ημέρα της ανακαίνισης του ανθρώπου και την «εορτή των εορτών».
Εμπνεόμενος από την σοφία των Αγίων Πατέρων, και ειδικότερα από την 17η ομιλία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, ο Σεβασμιώτατος εμβαθύνει στην ουσιαστική διαφορά μεταξύ του Σαββάτου του Νόμου και της Κυριακής της Αναστάσεως. Ο Άγιος Γρηγόριος επισημαίνει πως ο Θεός, στην άπειρη φιλανθρωπία Του, δημιούργησε τον κόσμο σε έξι ημέρες και την εβδόμη αναπαύθηκε, υποδεικνύοντας την ευλογημένη κατάπαυση ως πρόσκληση προς τον άνθρωπο να επιδιώξει την εσωτερική θεωρία και την πνευματική ανάταση προς τον Δημιουργό.
Η έβδομη ημέρα, το Σάββατο, συμβολίζει τον αγώνα του ανθρώπου για την θέωση, μια πορεία που διακόπηκε με την πτώση στην αμαρτία και την απώλεια της δυνατότητας ολοκληρωτικής προσήλωσης του νου στον Θεό. Ωστόσο, η ανακαίνιση του ανθρώπου επετεύχθη την εβδόμη ημέρα, το Μεγάλο Σάββατο, με την κάθοδο του ενανθρωπήσαντος Θεού στον Άδη και την απελευθέρωση των πνευμάτων που κρατούνταν εκεί.
Και εδώ έρχεται η κορυφαία διάκριση που αναδεικνύει ο Άγιος Γρηγόριος. Ενώ το έργο της ανακαίνισης φάνηκε να εκτελείται το Σάββατο, στην πραγματικότητα ολοκληρώθηκε την ογδόη ημέρα, την Κυριακή, με την ένωση της ψυχής και του σώματος του Χριστού και την ένδοξη Ανάστασή Του. Γι’ αυτό και η ημέρα αυτή ονομάζεται Κυριακή, η ημέρα του Κυρίου, η ημέρα της τελείας ανακαίνισης του ανθρώπου.
Ο Μητροπολίτης τονίζει την υπεροχή της Κυριακής έναντι του Σαββάτου, όπως η τελειότητα και η αλήθεια υπερτερούν της αρχής, του τύπου και της σκιάς. Η Κυριακή φέρει την ευλογία του υπερευλογημένου τέλους, την ελπίδα της κοινής ανάστασης όλων, την τέλεια είσοδο των αξίων στην θεία κατάπαυση και την μελλοντική αναστοιχείωση όλου του κόσμου.
Η Κυριακή, λοιπόν, μας υπενθυμίζει την πραγματοποίηση στο πρόσωπο του Χριστού του ύψιστου σκοπού της δημιουργίας του ανθρώπου: την ένωσή του με τον Θεό και την θέωσή του. Μας διαβεβαιώνει για την αναμφίβολη ανάστασή μας και την είσοδό μας στην αιώνια κατάπαυση και την Βασιλεία του Θεού. Επιπλέον, προαναγγέλλει την μελλοντική ανακαίνιση ολόκληρης της δημιουργίας.
Όπως ο σταυρικός θάνατος του Κυρίου προηγείται της Αναστάσεώς Του, έτσι και στην δική μας ζωή, η πορεία της πίστεως και της τηρήσεως των εντολών του Χριστού οδηγεί στην χαρά της Αναστάσεως, διαμέσου του μυστηρίου του θανάτου. Ο Σεβασμιώτατος επισημαίνει την εσφαλμένη αντίληψη πολλών που θεωρούν την παρούσα ζωή ως το κύριο βιβλίο και την μέλλουσα ως ένα απλό παράρτημα. Αντιθέτως, η παρούσα ζωή είναι ο πρόλογος, ενώ η αιώνια ζωή αποτελεί το κυρίως περιεχόμενο.
Ο θάνατος, ένα αναπόφευκτο και μυστηριώδες γεγονός, δεν πρέπει να μας τρομοκρατεί. Όσοι φοβούνται τον θάνατο, φοβούνται την ίδια τη ζωή. Μόνο μέσα από το πρίσμα της Αναστάσεως που μας χάρισε ο Χριστός, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τον θάνατο με ειρήνη και να ζήσουμε την παρούσα ζωή με πληρότητα. Ο ιερός Χρυσόστομος, όπως αναφέρει ο Μητροπολίτης, μας καλεί να περιφρονήσουμε την παρούσα ζωή και να θεωρήσουμε τον θάνατο ως κάτι το μηδαμινό, προκειμένου να αποκτήσουμε αληθινή δύναμη.
Κλείνοντας το πατρικό του μήνυμα, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ εκφράζει τις εγκάρδιες ευχές του προς όλους τους πιστούς, μικρούς και μεγάλους, κλήρο και λαό, επιφανείς και αφανείς, να ζουν διαρκώς μέσα στο φως και τη χαρά της Αναστάσεως, απαλλαγμένοι από τον κοσμικό φόβο του θανάτου.
Με πατρική αγάπη και αναστάσιμη χαρά, ο Μητροπολίτης αναφωνεί το χαρμόσυνο μήνυμα: Χριστός Ανέστη! Αληθώς Ανέστη! ευχόμενος σε όλους χαρά και υγεία.
Πάσχα 2025
Προς Θεόν ευχέτης
† Ο Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας ΙΩΗΛ