Μια ανάσα πριν την άρση της γεωγραφικής απομόνωσης για την Πέλλα και την Έδεσσα: Το βόρειο τμήμα του Ε-65 αλλάζει τον χάρτη της Βόρειας Ελλάδας.
Σε μια κομβική στιγμή για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε-65 βρίσκεται στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωσή του. Ένα έργο πνοής, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία την ερχόμενη Άνοιξη, αγγίζει άμεσα την Πέλλα και την Έδεσσα, σηματοδοτώντας το τέλος μιας μακράς περιόδου γεωγραφικής απομόνωσης και ανοίγοντας νέους ορίζοντες ανάπτυξης και σύνδεσης με την υπόλοιπη χώρα.
Η πρόοδος των εργασιών στο βόρειο τμήμα, από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό, είναι εντυπωσιακή, αγγίζοντας το 72,77% σύμφωνα με τα στοιχεία του Μαρτίου 2025 που δημοσίευσε η «Κεντρική Οδός Α.Ε.». Οι σήραγγες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί (98,47%), οι γέφυρες βρίσκονται στο 95,87%, ενώ σημαντική πρόοδος σημειώνεται και στα ασφαλτικά (44,87%) και τα χωματουργικά έργα (85,33%). Το χρονοδιάγραμμα δείχνει ότι η ερχόμενη Άνοιξη θα είναι η εποχή που το μεγαλύτερο μέρος του άξονα θα είναι έτοιμο, με τον Πρωθυπουργό να έχει δεσμευτεί για την πλήρη λειτουργία του πριν από το τέλος του 2026.
Η Πέλλα και η Έδεσσα στο επίκεντρο των αλλαγών
Για την Πέλλα και την Έδεσσα, η ολοκλήρωση του Ε-65 δεν είναι απλώς ένα έργο υποδομής, αλλά μια ιστορική ευκαιρία. Η γεωγραφική τους θέση, μέχρι σήμερα, τις καθιστούσε σχετικά απομονωμένες από τους μεγάλους αστικούς και αναπτυξιακούς πόλους της χώρας. Ωστόσο, με τη λειτουργία του νέου αυτοκινητοδρόμου, η πρόσβαση προς τη Θεσσαλία και την Αθήνα γίνεται πλέον ταχύτερη, ευκολότερη και ασφαλέστερη.
Η Έδεσσα, ιδιαίτερα, αναμένεται να ωφεληθεί σημαντικά. Η πόλη, γνωστή για τους εντυπωσιακούς καταρράκτες και τη φυσική της ομορφιά, αποκτά μια νέα, άμεση σύνδεση με τον εθνικό οδικό άξονα. Αυτό σημαίνει ευκολότερη πρόσβαση για τουρίστες από όλη την Ελλάδα, αλλά και για επαγγελματίες και κατοίκους που κινούνται προς τη νότια Ελλάδα. Η άρση της γεωγραφικής απομόνωσης ανοίγει νέες προοπτικές για την τοπική οικονομία, τον τουρισμό και την κοινωνική ζωή.
Αντίστοιχα, η Πέλλα, με την πλούσια ιστορία και τα σημαντικά αρχαιολογικά της ευρήματα, θα γίνει πιο προσβάσιμη, ενισχύοντας τον πολιτιστικό τουρισμό και αναδεικνύοντας την περιοχή ως έναν ελκυστικό προορισμό. Η βελτίωση των οδικών συνδέσεων διευκολύνει επίσης τις μετακινήσεις των κατοίκων και τις εμπορικές δραστηριότητες.
Τεχνικά χαρακτηριστικά και οφέλη του έργου
Το βόρειο τμήμα του Ε-65 εκτείνεται σε 70,5 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει σημαντικά τεχνικά έργα, όπως δύο δίδυμες σήραγγες και μία μονής κατεύθυνσης, δύο τεχνικά Cut & Cover, 23 γέφυρες, 14 άνω και 40 κάτω διαβάσεις, τρεις αμφίπλευρους χώρους στάθμευσης και ανάπαυσης, 89 κιβωτοειδείς οχετούς και διαβάσεις πανίδας, έξι ανισόπεδους κόμβους και δύο σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Επιπλέον, προβλέπονται ένας μετωπικός και δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων, καθώς και δύο κέντρα ελέγχου και συντήρησης και ένα κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας και ελέγχου σηράγγων.
Ολόκληρος ο αυτοκινητόδρομος Ε-65, με συνολικό μήκος 182,1 χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, αποτελεί ένα έργο στρατηγικής σημασίας για τη χώρα. Συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα, προσφέροντας έναν σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.
Ήδη, από τον Απρίλιο του 2024, έχουν δοθεί στην κυκλοφορία 136 χιλιόμετρα του αυτοκινητοδρόμου, από τον ανισόπεδο κόμβο με τον Α.Θ.Ε. μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Καλαμπάκας. Αυτό έχει ήδη διευκολύνει την πρόσβαση σε σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα και το Καρπενήσι, δίνοντας νέα αναπτυξιακή ώθηση στην κεντρική Ελλάδα.
Η επόμενη ημέρα και οι προκλήσεις
Με την ολοκλήρωση και του βόρειου τμήματος, η Πέλλα και η Έδεσσα εισέρχονται σε μια νέα εποχή. Η βελτίωση της οδικής σύνδεσης αναμένεται να ενισχύσει την οικονομική δραστηριότητα, να προσελκύσει επενδύσεις και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Παράλληλα, η ευκολότερη πρόσβαση σε εκπαιδευτικές και υγειονομικές υπηρεσίες θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Ωστόσο, η ολοκλήρωση του έργου είναι μόνο το πρώτο βήμα. Η αποτελεσματική αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από την τοπική αυτοδιοίκηση, τους επιχειρηματίες και την κοινωνία των πολιτών. Η ανάδειξη των τουριστικών και πολιτιστικών πόρων της περιοχής, η δημιουργία υποδομών φιλοξενίας και η προώθηση των τοπικών προϊόντων είναι κλειδιά για την άντληση των μέγιστων οφελών από τον νέο αυτοκινητόδρομο.
Επιπλέον, η συντήρηση και η λειτουργία του οδικού άξονα, που θα είναι ευθύνη της «Κεντρικής Οδού Α.Ε.», θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης αξίας του έργου. Η συνεχής παρακολούθηση της κυκλοφορίας, η έγκαιρη αντιμετώπιση προβλημάτων και η διατήρηση υψηλού επιπέδου ασφάλειας είναι απαραίτητες για την ομαλή λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου.
Ένα νέο κεφάλαιο για τη Βόρεια Ελλάδα
Η ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος του Ε-65 την ερχόμενη Άνοιξη σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου για την Πέλλα, την Έδεσσα και ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα. Ένα έργο που για χρόνια αποτελούσε όνειρο, γίνεται πλέον πραγματικότητα, φέρνοντας πιο κοντά τις απομακρυσμένες περιοχές και δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη και ευημερία. Η άρση της γεωγραφικής απομόνωσης δεν είναι απλώς μια τεχνική βελτίωση, αλλά μια βαθιά τομή που αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι και οι επιχειρήσεις αλληλεπιδρούν, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα πιο συνδεδεμένο και δυναμικό μέλλον.